Oleh:
Mohd Hisham b. Mohd Nor,
A.N.S,
P.P.C
Presiden, Inspirasi
Wawasan
Pendahuluan
Cukai adalah merupakan suatu cara kerajaan
mengumpul hasil daripada individu, syarikat atau badan lain untuk membiayai
perbelanjaan negara seperti pembangunan sosio-ekonomi.
Secara umumnya tiada seorang pun suka
membayar cukai dan sekiranya diberi pilihan ramai yang tidak mahu membayar
cukai. Ini kerana cukai dianggap sebagai satu bebanan atau tekanan kepada
individu.
Namun cukai merupakan elemen terpenting
sebagai sumber hasil kepada sesebuah negara. Dengan sistem pungutan cukai yang efisien
dan teratur, sesebuah negara itu mampu menjana hasil yang tinggi dan stabil
bagi digunakan untuk kebaikan rakyat dalam pembangunan sosio-ekonomi.
Sistem kutipan cukai berbeza mengikut negara
dan budaya serta berubah dari masa ke semasa mengikut perubahan zaman. Sebagai
contohnya, pada zaman awal tamadun manusia, cukai dibayar dalam bentuk barangan
seperti gandum, beras, gula atau barang ternakan. Apabila sistem kewangan dan
matawang diperkenalkan maka cukai dibayar dalam bentuk matawang mengikut kadar
nilai yang ditetapkan oleh sesebuah pemerintah.
Sejarah
Percukaian
Sejarah percukaian dunia telah bermula sejak
beribu tahun dahulu. Perkataan cukai atau ‘Tax’ itu sendiri wujud pada abad ke
14. Ianya lahir dari perkataan Latin taxare
yang memberi maksud assess. Negara
China mempunyai sejarah percukaian yang lama dan cukai telah dikenakan sejak
3000 tahun yang lalu. Cukai yang dikutip di kebanyakan negara di dunia pada ketika
itu sebahagian besarnya adalah untuk membiayai peperangan.
Sistem percukaian di Tanah Melayu telah
bermula sejak zaman Kesultanan Melaka iaitu sebelum kedatangan penjajah barat
ke Tanah Melayu. Pada ketika itu, jawatan yang dipertanggungjawab untuk
memungut cukai ialah Syahbandar dan mereka merupakan golongan yang
menguatkuasakan peraturan dan undang-undang pelabuhan melalui kuasa yang diberi
oleh Raja untuk memungut cukai di pelabuhan. Cukai juga dikutip untuk tujuan
melindungi semua kapal yang melalui
Selat Melaka dan sebagai caj penggunaan kemudahan pelabuhan.
Selepas kedatangan British dan penubuhan
Negeri-negeri Selat, pada tahun 1826, pentadbiran cukai ditadbir oleh seorang
Gabenor dan sebuah Majlis Jeneral di Calcutta yang mana ia dikawal oleh Board
of Control Syarikat Hindia Timur. Namun beberapa struktur dan amalan percukaian yang
telah digunakan oleh pembesar melayu sebelum ini masih dikekalkan seperti sistem
Tax Farming iaitu satu bentuk
percukaian dengan memajak kuasa memungut cukai kepada pemajak yang paling
tinggi dengan dikenakan lesen kepada pemajak dan cara ini dapat melicinkan
proses pungutan cukai eksais.
Daripada sejarah ringkas ini, jelas
menunjukkan percukaian berperanan penting dalam perkembangan sistem ekonomi dan
sosial sesebuah negara sejak manusia hidup bertamadun dan matlamat utama
kerajaan mengenakan cukai dari zaman dahulu hingga sekarang adalah untuk
mendapatkan sumber kewangan bagi perbelanjaan negara dan rakyat.
Peranan
cukai untuk pembangunan
Sesebuah kerajaan yang memerintah memerlukan
hasil untuk mentadbirkan sesebuah negara. Sekiranya negara kekurangan hasil,
maka ia terpaksa menampung segala perbelanjaan untuk projek pembangunan melalui
pinjaman. Negara tidak boleh bergantung kepada pinjaman semata-mata untuk
menguruskan pembangunan tanpa mendapatkan sumber atau hasil dari dalam negara
kerana ia boleh mengakibatkan sesebuah negara itu menjadi muflis. Apa yang
berlaku di negara lain seperti Greece dan Sepanyol adalah negara mereka tidak
mempunyai hasil yang mencukupi dan terpaksa meminjam dari luar sehingga
menyebabkan matawang mereka jatuh.
Di Malaysia, kita mempunyai hasil kekayaan
bumi seperti getah, padi, kelapa sawit dan minyak. Bijih timah pada satu ketika
dahulu adalah merupakan hasil utama negara yang menyumbang kepada pendapatan
negara. Namun begitu negara ini tidak boleh bergantung kepada hasil komoditi
dan petroleum kerana hasil yang ada di perut bumi ini akan berkurangan dan
kehabisan pada satu hari nanti. Ianya merupakan pendapatan yang tidak stabil
dan nilai dagangan berdasarkan kepada permintaan pasaran dunia. Pengeluaran
minyak dan gas kian menyusut dan akan kehabisan pada satu hari nanti. Negara
perlu mencari sumber yang lain bagi menjana pendapatan untuk meneruskan
pembangunan. Cukai dilihat sebagai satu sumber pendapatan yang stabil bagi
sesebuah negara.
Negara yang kaya dengan hasil minyak dan gas
seperti di Asia Barat terutamanya Arab Saudi, Qatar, dan UEA tidak memerlukan
hasil dari cukai untuk menampung perbelanjaan negara. Malah negara berkenaan
memberi banyak manfaat kepada rakyat untuk terus maju dalam pelbagai bidang
seperti perniagaan dan sukan hasil dari minyak dan gas. Sebagai contohnya Qatar
adalah merupakan sebuah negara kecil dengan penduduk seramai 2 juta dikatakan
mempunyai simpanan gas ketiga terbesar di dunia. Simpanan gas tersebut mampu
bertahan selama 160 tahun dan menjadikan negara tersebut tidak perlu bergantung
kepada hasil yang lain seperti cukai.
Prinsip asas percukaian iaitu sebagai satu
mekanisme mengumpulkan hasil daripada individu, syarikat atau entiti lain
adalah untuk membangunkan negara dan menyediakan pelbagai kemudahan awam demi
untuk kesejahteraan rakyat tetap kekal hingga ke hari ini.
Hasil dari cukai yang dipungut oleh kerajaan
dapat di manfaatkan oleh seluruh rakyat seperti berikut:
a) Keamanan
a) Keamanan
hasil dari perbelanjaan negara ke atas keselamatan seperti keperluan logistik untuk
tentera dan polis bagi melindungi rakyat dan Negara
b) Fizikal dan Pembangunan
membina rangkaian infrastruktur yang moden seperti jalanraya, jambatan dan rel.
c) Ekonomi
memodenkan pelabuhan untuk menggalakkan pelaburan serta memberi galakan
syarikat untuk menjalankan aktiviti pengilangan
d) Sosial
menyediakan kemudahan pendidikan, kesihatan dan kebajikan kepada masyarakat.
tentera dan polis bagi melindungi rakyat dan Negara
b) Fizikal dan Pembangunan
membina rangkaian infrastruktur yang moden seperti jalanraya, jambatan dan rel.
c) Ekonomi
memodenkan pelabuhan untuk menggalakkan pelaburan serta memberi galakan
syarikat untuk menjalankan aktiviti pengilangan
d) Sosial
menyediakan kemudahan pendidikan, kesihatan dan kebajikan kepada masyarakat.
c
Pendapatan
Negara
Pada tahun 2014, hasil Kerajaan Persekutuan
dianggarkan sebanyak RM224 billion. Dari jumlah tersebut, hasil dari cukai
langsung yang dijangka sebanyak RM133 billion, cukai tidak langsung sebanyak
RM38,822 billion, hasil bukan cukai adalah sebanyak RM50.6 billion, terimaan
bukan hasil sebanyak RM852 juta dan hasil daripada Wilayah Persekutuan sebanyak
RM645 juta.
Jenis
Cukai
Sistem Percukaian dalam negara boleh
dibahagikan kepada dua kategori utama iaitu cukai langsung yang dikenakan
secara langsung ke atas orang yang dikenakan cukai dan pada lazimnya atas
pendapatan atau perolehan yang diterima. Cukai Pendapatan dan Cukai Korporat
adalah cukai langsung yang ditadbir oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Selain dari cukai tersebut LHDN juga mengutip Cukai Keuntungan Harta Tanah dan
Cukai Setem.
Cukai tidak langsung ini digunakan bagi
mengagihkan semula pendapatan dan kekayaan dalam mencapai pembahagian yang
lebih saksama serta mengurangkan ketidakseimbangan pembahagian kekayaan di
dalam sesebuah negara. Ini dilaksanakan melalui penetapan kadar cukai individu
progresif yang mana kadar cukai akan meningkat seiring dengan peningkatan
pendapatan pembayar cukai. Cukai yang dibayar oleh pembayar cukai berpendapatan
tinggi menjadi sumber hasil kerajaan seterusnya dapat diperuntukkan untuk
menambah baik kemudahan awam bagi manfaat semua, terutama golongan miskin dan
berpendapatan rendah.
Cukai Tidak Langsung pula adalah cukai yang
dikenakan atas barang atau perkhidmatan ditetapkan, yang mana beban cukai
ditanggung melalui harga barang atau perkhidmatan. Cukai tersebut adalah Cukai
Jualan dan Cukai Perkhidmatan dan ianya ditadbir
oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia(JKDM). Cukai Jualan telah berkuatkuasa
sejak tahun 1972 manakala Cukai Perkhidmatan pula telah dilaksanakan sejak
tahun 1975. Di samping itu juga JKDM turut mentadbir Duti Kastam iaitu kutipan
cukai untuk barangan yang diimport dan eksport dan Duti Eksais untuk pengeluran
pengilangan dalam negara seperti kenderaan bermotor, tembakau dan minuman
keras.
Disamping itu juga terdapat cukai lain yang dikutip
oleh Pihak Berkuasa Tempatan seperti Majlis Daerah/Perbandaran dan Pejabat
Tanah di setiap Daerah. Majlis Kerajaan Tempatan mengutip Cukai Taksiran yang
mana ianya diperuntukan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976. Hasil pendapatan daripada
cukai ini akan digunakan untuk membiayai kos operasi di kawasan majlis seperti kutipan
sampah, membina taman rekreasi membaiki jalan serta menyediakan kemudahan awam.
Pejabat Tanah dan Daerah pula mengutip Cukai Tanah berdasarkan kepada hakmilik
yang dilupuskan oleh Kerajaan Negeri mengikut peruntukan Kanun Tanah Negara
1966.
Dalam sistem ekonomi moden, sistem percukaian
tidak dilihat sebagai instrumen untuk mendapatkan hasil pendapatan kerajaan. Cukai
kini merupakan sebagai satu proses
pindahan wajib sumber ekonomi daripada sektor swasta kepada sektor awam bagi
mencapai objektif ekonomi dan sosial negara.
Cukai juga berperanan untuk menghalang
sesuatu aktiviti yang tidak diingini daripada berleluasa. Pengenaan cukai yang
tinggi ke atas rokok dan minuman keras dapat membendung serta mengawal
penggunaannya. Begitu juga dengan barangan import yang mana duti dikenakan bagi
menggalakkan penggunaan barangan buatan tempatan.
Pelaksanaan
Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) di Malaysia
Semasa pembentangan bajet 2014 pada 25
Oktober 2013, Y.A.B Dato’ Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia yang
juga Menteri Kewangan Malaysia telah mengumumkan pelaksanaan Cukai Barang dan
Perkhidmatan atau lebih dikenali sebagai GST berkuatkuasa mulai 1 April 2015.
GST bukanlah satu cukai yang baru tetapi ia
merupakan satu sistem percukaian yang akan mengantikan cukai kepenggunaan semasa
iaitu Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan. Cukai Jualan yang telah dilaksanakan
sejak tahun 1972 dan Cukai Perkhidmatan sejak tahun 1975 didapati tidak lagi
relevan dengan keadaan semasa kerana ianya mempunyai kelemahan tertentu seperti
kesan cukai berganda keatas pengguna, ketiadaan pelepasan cukai keatas barang
yang dieksport dan isu pindahan harga atau transfer
pricing. Ianya perlu digantikan dengan satu sistem percukaian yang menyeluruh
dan saksama bagi memanfaatkan seluruh rakyat.
Cukai jualan pada ketika ini dikenakan di
peringkat pengilangan pada kadar 5%, 10%, 20% dan spesifik manakala cukai
perkhidmatan dikenakan pada kadar 6%. Sehubungan dengan itu, GST yang akan
dilaksanakan nanti akan dikenakan pada kadar 6% dan kadar ini adalah yang
terendah di rantau ini. Apabila GST dilaksanakan kelak, Cukai Jualan dan Cukai
Perkhidmatan akan dimansuhkan. GST atau dikenali sebagai Value Added Tax (VAT)
di sesetengah negara adalah merupakan cukai kepenggunaan yang mampu menjana
pendapatan yang stabil kepada negara dan telah dilaksanakan di lebih 160 buah
negara di dunia.
GST tidak akan dikenakan ke atas barang
makanan asas seperti beras, gula, garam, tepung, minyak masak, rempah ratus dan
lain-lain lagi. Bekalan air paip dan penggunaan elektrik 200 unit pertama
sebulan untuk pengguna domestik juga tidak dikenakan GST. Perkhidmatan pengangkutan
seperti bas, keretapi, teksi, LRT, feri, bot, tol lebuhraya serta perkhidmatan
pendidikan dan kesihatan dikecualikan dari GST
Kefahaman
rakyat tentang cukai
Walaupun sistem percukaian telah lama wujud
di negara ini, masih ramai dikalangan rakyat Malaysia yang masih tidak faham
atau tidak tahu tentang kewujudan sesuatu cukai itu. Tidak seperti di negara
maju yang mana rakyatnya begitu memahami tentang tanggungjawab sosial mereka sebagai
pembayar cukai.
Tahap kefahaman tentang cukai dikalangan masyarakat
di negara maju adalah lebih tinggi jika dibandingkan di negara ini. Mereka
lebih memahami tentang konsep cukai yang dikenakan oleh sesebuah kerajaan.
Segala hasil yang diterima oleh kerajaan dalam bentuk cukai akan dikembalikan
semula kepada rakyat dalam bentuk menyediakan pelbagai kemudahan awam bagi
manfaat dan kesejahteraan rakyat.
Mereka menjadi pembayar cukai yang setia
walaupun di sesetengah Negara, cukai yang dikenakan begitu tinggi. Sebagai
contohnya di United Kingdom, cukai VAT adalah sebanyak 20% dan ianya adalah
antara yang tertinggi di dunia. Namun begitu rakyatnya tidak mempunyai masalah
untuk membayar pada kadar tersebut kerana mereka tahu wang yang telah dibayar
itu akan dikembalikan kepada mereka dalam pelbagai bentuk seperti elaun sara
hidup, kebajikan, jalanraya, pengangkutan awam, kesihatan dan sebagainya.
Bilangan rakyat Malaysia yang membayar cukai juga
jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan negara maju. Mengikut data
Kementerian Kewangan pada 2013, hanya 1 juta dari jumlah 4 juta rakyat yang
bekerja membayar cukai pendapatan manakala daripada 400,000 syarikat yang
berdaftar, hanya 75,000 syarikat yang membayar cukai pendapatan. Jumlah rakyat
Malaysia pada ketika ini adalah 29.7 juta dan ini bermakna 28 juta rakyat
dinegara ini menikmati segala kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.
Namun begitu, sebenarnya ramai di kalangan
rakyat Malaysia tidak sedar bahawa mereka sebenarnya pernah dan telah membayar
cukai melalui perbelanjaan harian. Beberapa barang makanan terpilih dan juga barang
lain seperti pakaian yang terdapat di pasaraya mempunyai elemen cukai jualan.
Cukai jualan sebanyak 5% dan 10% telah dikenakan di peringkat pengilangan. Pada
peringkat pemborong hingga peruncit, mereka telah menyerapkan elemen cukai ini
di dalam harga bagi setiap barang yang dijual.
Ada juga di kalangan pengguna yang tidak
menyedari bahawa apabila mereka mengunjungi restoran makanan segera, cukai
perkhidmatan sebanyak 6% dikenakan bagi setiap pembelian.
Pendidikan dan kefahaman tentang cukai ini
perlu diberi seawal dibangku sekolah lagi kerana mereka ini juga adalah
pengguna. Pelajar perlu diberi pendedahan tentang peranan dan tanggungjawab
sebagai pembayar cukai serta manfaat yang diperolehi. Di peringkat pengajian
tinggi, hanya pelajar yang mengikuti pengajian dalam bidang perakaunan
berpeluang untuk mempelajari tentang percukaian namun ia lebih menjurus kepada
cukai langsung.
Dalam konteks ini, kerajaan perlu mengambil
langkah untuk memberi kesedaran tentang cukai kepada pelajar dan rakyat. Sistem
pendidikan perlu dikemaskini atau ditambah dengan modul percukaian khususnya
cukai tidak langsung di peringkat pengajian tinggi agar pelajar di peringkat
ini akan lebih memahami konsep percukaian negara yang lebih menyeluruh.
Usaha untuk memberi pendidikan tentang cukai
kepada pelajar dan masyarakat perlu dijalankan secara berterusan dan ia
merupakan satu proses yang yang akan mengambil yang lama. Namun begitu, usaha
ini perlu bermula dari sekarang bagi memastikan genarasi akan datang
benar-benar faham tentang konsep cukai sebagai persediaan menuju ke arah negara maju pada tahun 2020.
0 comments: